آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
خانه » سلامتی » تغذیه و سلامتی » مواد غذایی مناسب برای آرامش اعصاب

مواد غذایی مناسب برای آرامش اعصاب

مواد غذایی مناسب برای آرامش اعصاب 

استفاده از مواد غذایی سالم میتواند در کنترول اعصاب نقش به سزایی داشته باشد . همانطور که سلامت بدن نیازمند خوراک  مناسب برای سلامتی است همچنین روع و روان نیز نیازمند مواد غذایی سالم و مفید میباشد . در ادامه با شما هستیم در معرفی این مواد غذایی .

مواد غذایی مناسب برای آرامش اعصاب مواد غذایی مناسب برای آرامش اعصاب

مواد غذایی مناسب برای آرامش اعصاب

خوراکی های ضد افسردگی

مغز ها:

مغزها سرشار از منیزیم هستند . زمانی که بدن ما با کمبود منیزیم مواجه باشد سطح انرژی نیز کاهش می‌یابد . بادام ، فندق و دانه‌ها و مغزهای دیگر ما را از دام خستگی و افسردگی به ویژه افسردگی‌های فصلی می‌رهاند. علاوه بر این ، دانه‌ها و مغزها منبع خوب ویتامین B1، B3، B6، B9 و B12 و مواد معدنی می‌باشند.

اسفناج:

این سبزی مفید سرشار از ویتامین B6 نیز هست که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است . از این گذشته اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی است .

موز:

موز سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، آهن ، کلسیم و روی بوده و علاوه بر این‌ها سرشار از منیزیم است که یک عنصر ضد خستگی فوق‌العاده محسوب می‌شود . همچنین باید بدانید که موز سرشار از تریپتوفان است . برای همین توصیه می‌کنیم زمانی که احساس خستگی، کسالت و افسردگی می‌کنید موز بخورید .

شکلات سیاه:

شکلات سیاه حاوی فنیل‌اتیل‌آمین ، آناندامید ، تئوبرومین و کافئین است و برای همین هم روی خلق و خوی افراد تأثیر می‌گذارد .  فنیل‌اتیل‌آمین و آناندامید نشاط آور است .

زمانی که ما عاشق می‌شویم بدن‌مان این عنصر دوم را تولید می‌کند . کافئین و تئوبرومین نیز تحریک کننده‌ی بدن و مغز است . برای اینکه شاد و سرحال باشید شکلات سیاه بخورید و البته زیاده‌روی نکنید . روزانه دو مربع شکلات کافی است .

دل و جگر:

ین مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند . نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین امکان افسردگی را بالا می‌برد . دل، قلوه و جگر برای رفع افسردگی موثرند .

پنیر پارمیسان:

پنیر پارمیسان می‌تواند افسردگی و به خصوص افسردگی فصلی را رفع می‌کند . در واقع پنیر پارمیسان سرشار از تریپتوفان است . برای اینکه به طور کامل از خواص ضد افسردگی این پنیر استفاده کنید کافیست آن را با گلوسیدهای پیچیده‌ای مثل انواع پاستاها و سبزیجات سبز که سرشار از ویتامین B6 هستند مصرف کنید .

در این صورت تریپتوفان با سرعت بیشتری به سروتونین که ضداسترس است تبدیل می‌شود .

تخم مرغ:

زرده‌ی تخم مرغ سرشار از کولین است. این ماده‌ی مغذی برای عملکرد خوب مغز و سیستم عصبی ما مفید است. تخم مرغ همچنین حاوی تریپتوفان است که هورمون خوش اخلاقی شهرت دارد .

غلات:

گلوسیدها نقش مهمی در برنامه‌ی غذایی ما دارند به خاطر اینکه به بدن ما انرژی می‌رسانند و میزان سروتونین که همانند یک ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند را بالا می‌برند .

ماهی:

ماهی برای خلق و خوی ما نیز خوب است . ماهی‌های چربی مانند ماهی آزاد، تن، ساردین و غیره حاوی میزان زیادی امگا ۳ هستند؛ و این اسیدهای چرب نمی‌گذارند شما در دام افسردگی بیافتید و دنیا را تیره و تار ببینید .

نوشیدنی های آرامش دهنده

چای سبز

این نوشیدنی حاوی ترکیبی آرام بخش به نام theanine است که اضطراب را کاهش می دهد .

سنبل الطیب

این گیاه دارویی که سبب کاهش عصبانیت ، اضطراب و بی خوابی می شود را پیش از خواب با چای دم کرده و می نوشند .

آب آلبالو

نتیجه مطالعه پژوهشگران دانشگاه توکیو نشان داد، نوشیدن روزانه نیم لیتر آب آلبالو کیفیت خواب شبانه را افزایش می دهد و سبب کاهش استرس و فشارهای عصبی می شود .

چای سیاه

نتیجه مطالعه دانشمندان بریتانیایی در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داد ، نوشیدن چای سیاه در طول شش هفته سبب کاهش میزان هورمون کورتیزول و استرس در مردان می شود .

شیر

شیر حاوی ماده ای به نام سروتونین است که سبب بهبود خلق و خو و آرامش می شود . علاوه بر این ، کلسیم و منیزیم موجود در این نوشیدنی به کاهش فشار خون کمک می کند . نوشیدن شیر گرم آرام بخش است .

آب سبزیجات تازه

نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات – کرفس ، کلم پیچ و اسفناج – که حاوی کلسیم ، منیزیم و ویتامین ث است ، علاوه بر کاهش فشار خون ، ترشح هورمون استرس را کاهش داده و به آرام شدن بدن کمک می کند .

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز