هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
خانه » سلامتی » سلامت عمومی » راه های جلوگیری از گردن درد

راه های جلوگیری از گردن درد

راه های جلوگیری از گردن درد

جلوگیری از گردن درد

و مشکلات گردن از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. پیشنهاد میکنیم این مطلب از مجله پزشکی و سلامت پزشک چی را بخوانید.

جلوگیری از گردن درد 1 راه های جلوگیری از گردن درد

گردن درد

بعد از مهره های کمر ، مهره های گردن بیشتر از بقیه مهره ها به اختلالات استخوانی و عضلانی دچار می شوند.

مهم ترین مشکلات گردن آرتروز ، فتق دیسک بین مهره ای ، ساییدگی و کاهش فاصله ی بین مهره ها هستند.

جلوگیری از گردن درد 3 راه های جلوگیری از گردن درد

اهمیت گردن از نظر ساختار و عملکرد

ما در ناحیه ی گردن، هفت مهره ی گردنی داریم که این مهره ها علاوه بر اینکه نخاع و ریشه های عصبی را دربر گرفته اند، عروقی را که از سمت قلب به مغز می روند نیز احاطه کرده اند و همچنین نقش حمایتی از اعصاب و عروقی را دارند که از جمجمه به سمت اندام ها می روند.

مشکلاتی که در این ناحیه ایجاد می شود معمولا به علت حرکات زیادی است که گردن دارد. از طرفی دردهای گردن به دلیل خستگی عضلاتی است که اطراف گردن وجود دارد چون عضلات باید گردن را در موقعیت های خاصی نگه دارد که همین عامل موجب ایجاد خستگی و یا فشار روی اعصاب و عروق این منطقه شده و در نتیجه درد را ایجاد می کند.

جلوگیری از گردن درد 2 راه های جلوگیری از گردن درد

راه جلوگیری از گردن درد

درد گردن و دیسک گردن در کسانی که پشت میز می نشینند و یا افرادی که با دست کار دقیقی را انجام می دهند و باید سر را خم کنند شایع تر است مثل تایپیست ها ، خانم هایی که بافتنی می بافند و کارمند ها.. . در این افراد چون عضلات گردن آنها مدام در حالت انقباض است و آنها را خسته می کند. از طرفی وقتی عضله ای منقبض می شود جریان خونش کاهش پیدا می کند. هر عضله پس از مدتی انقباض باید استراحت کند تا دوباره خون به آن برگردد وگرنه دراثر کاهش جریان خون دردناک می شود.

جلوگیری از گردن درد 4 راه های جلوگیری از گردن درد

توصیه دکتر برای جلوگیری از گردن درد

همواره به افرادی که در بالا اشاره کردیم توصیه میشود در مدت زمان طولانی در یک وضعیت ثابت پشت میز ننشینند و بلند شده و حرکاتی در اندام فوقانی مانند دست ، شانه و گردن داشته باشند تا خستگیشان در برود و دوباره به کار خود ادامه دهند.

سعی کنند صفحه کارشان کمی حالت مورب داشته باشد تا خیلی سر و گردنشان را به سمت پایین خم نکنند همچنین توصیه می شود بیشتر از ۲۵ درجه سر و گردنشان را به سمت پایین خم نکنند.

جلوگیری از گردن درد 5 راه های جلوگیری از گردن درد

چیزی که همه ی افراد مخصوصا کسانی که زیاد پشت میز مینشینند باید بدانند و به آن توجه کنند این است که ارتفاع صندلی باید به حدی باشد که فرد وقتی پشت میز مینشیند آرنج هایش به راحتی در سطح میز قرار بگیرد و صندلی باید دسته های کناری داشته باشد تا فرد آرنج و ساعد خود را روی آنها بگذارد و خستگی عضلات شانه و کتفش را درکند. همچنین صندلی باید به گونه ای باشد که فرد بتواند سر و گردن خود را به آن تکیه دهد. در قسمت ستون فقرات کمری هم باید دارای قوس باشد که گودی کمر در موقع نشستن حفظ شود.

جلوگیری از گردن درد 6 راه های جلوگیری از گردن درد

صندلی باید طوری باشد که خود قوس گردن روی آن قرار بگیرد.

جلوگیری از گردن درد 7 راه های جلوگیری از گردن درد

متاسفانه تکیه گاه صندلی برخی اتومبیل ها مناسب و استاندارد نیست ولی به تازگی گردن بندهای مخصوص اتومبیل در بازار به شکل C و از جنس ابر هست که افراد می توانند آن را بین تکیه گاه صندلی و گردن خود قرار دهند، به خصوص در مسافرت های طولانی برای افرادی که گردن درد دارند مناسب است.

جلوگیری از گردن درد 8 راه های جلوگیری از گردن درد

یکی از عادت های غلطی که افراد برای مطالعه کردن دارند این است که سرشان را خیلی زیاد و به مدت طولانی به سمت پایین خم می کنند یا بعضی ها عادت دارند که به صورت طاق باز دراز بکشند و چند عدد بالش زیر گردنشان بگذارند و بعد کتاب را روی قفسه ی سینه ی شان بگذارند و مطالعه کنند. بعضی ها برعکس این کار را انجام می دهند یعنی به شکم می خوابند و بعد کتاب را جلویشان می گذارند و مجبورند سر و گردن را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند کتاب را بهتر ببینند. این عادت ها در طولانی مدت می تواند در سنین بالاتر به گردن درد منجر شود.

بهترین روش برای مطالعه استفاده از میزهای شیب دار یا مهندسی است تا گردن زیاد خم نشود.

جلوگیری از گردن درد 9 راه های جلوگیری از گردن درد

در هنگام خواب بلندی بالش در حدی باید باشد که سر و گردن در امتداد بقیه بدن قرار بگیرد، چه فرد به پشت بخوابد و چه به پهلو. بنابراین استفاده از بالش های بلند که سبب بالارفتن گردن از امتداد ستون فقرات می شود مناسب نیست.

اختصاصی پزشک چی

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز